Uczelnia Dostępna – Partnerstwa i współpraca
Budowanie partnerstw
Uczelnia, która rozważa realizację projektu w ramach naborów organizowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach działania 03.01 Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego ( NCBR ), Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego może zbudować partnerstwo w kilku prostych krokach.
Nawiązanie partnerstwa co do zasady powinno się odbyć przed złożeniem wniosku o dofinansowanie – tak by przyszły partner brał aktywny udział w pracach nad wnioskiem. Procedura nawiązania partnerstwa jest zdecydowanie przyjemniejsza od klasycznej procedury udzielania zamówienia publicznego w ramach przetargu. Dzięki tej procedurze partner w trakcie realizacji projektu może realizować przypisaną mu część projektu bez konieczności zawierania kolejnych dodatkowych umów pomiędzy uczelnią, a partnerem.
Kroki budowania partnerstw
Krok 1. Ogłoszenie o naborze partnera
Pierwszym krokiem jest przygotowanie i opublikowanie ogłoszenia o naborze partnera w Biuletynie Informacji Publicznej. Ogłoszenie musi zostać przygotowanie i opublikowane zgodnie z art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. W ogłoszeniu uczelnia określa szereg kryteriów jakie musi spełniać przyszły partner oraz określa zasady wyboru partnerów. W tym zakresie Ustawa daje uczelni ogromną elastyczność w zakresie kreowania merytorycznych kryteriów wyboru partnera. W ramach ogłoszenia uczelnia może wymagać zarówno wypełnienia formularza ofertowego pozwalającego na punktową ocenę partnerów jak i ubiegać się o przedłożenie autorskiej koncepcji partnerskiej realizacji projektu, która będzie podlegała ocenie merytorycznej.
Krok 2. Składanie ofert przez potencjalnych partnerów
Potencjalni partnerzy mają 21 dni na złożenie oferty oraz innych niezbędnych dokumentów, jeśli dotyczy.
Krok 3. Wybór partnera lub partnerów
W oparciu o złożone oferty wyłaniany jest partner. Wskazane jest by w tym celu powołać kilkuosobową Komisję, aby zapewnić bezstronną i obiektywną ocenę ofert. Co ważne, jeżeli uczelnia nie będzie zadowolona ze złożonych ofert może unieważnić nabór bez żadnych konsekwencji i ryzyka procedury odwoławczej.
Krok 4. Wspólne pisanie i złożenie wniosku
Po dokonaniu wyboru partnera strony mogą przystąpić do dalszych wspólnych prac nad wnioskiem o dofinansowanie. Od tego etapu zarówno uczelnia jak i partner powinni angażować się w prace nad wnioskiem ze szczególnym uwzględnieniem swoich zadań w ramach projektu. Na tym etapie uczelnia nie ponosi żadnych kosztów związanych z udziałem potencjalnego partnera w procesie tworzenia wniosku. Zarówno Lider jak i partnerzy pracują na własny rachunek i muszą brać pod uwagę ryzyko ewentualnego nieuzyskania dofinansowania.
Krok 5. Ocena wniosku i otrzymanie dofinansowania
Jeżeli wniosek uzyska pozytywną ocenę i zostanie zakwalifikowany do negocjacji, zarówno Lider jak i partner biorą w nich udział. Następnie wniosek może być rekomendowany do uzyskania dofinansowania, co otwiera drogę do podpisania umowy z Instytucją Pośredniczącą i wypłaty środków na realizację zadań.
Krok 6. Wspólna realizacja projektu
Ostatnim etapem nawiązywania partnerstwa jest podpisanie umowy partnerskiej, a następnie umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Pośredniczącą.
Korzyści płynące z realizacji projektu partnerskiego
W ramach partnerskiej realizacji projektu Uczelnia może odnieść wiele korzyści, którymi są między innymi:
- Aktywna współpraca ze środowiskiem osób z niepełnosprawnością, która pozwala na lepsze dopasowanie działań do potrzeb i jednocześnie wypełnia warunki kryteriów dostępu.
- Dostęp do znacznie szerszego grona specjalistów z zakresu dostępności. W ramach projektu uczelnia może skorzystać z czasu pracy, wiedzy oraz doświadczenia personelu partnera – bez konieczności zatrudniania ich w uczelni.
- Możliwość zrealizowania przez partnera zadań, które z różnych powodów takich jak kwestie organizacyjne, zasoby kadrowe czy dostęp do infrastruktury partner może wykonać na rzecz uczelni w sposób bardziej efektywny niż uczelnia samodzielnie.
- Bliższa współpraca z otoczeniem daje studentom z niepełnosprawnością i innym osobom ze środowiska akademickiego lepszy dostęp do oferty wsparcia dostępnej w organizacjach. Wartością dodaną projektu może być ułatwienie środowiska akademickiego dostępu do form wsparcia dla osób niepełnosprawnych wychodzących poza zakres działań statutowych uczelni – na przykład szybszy dostęp studentów do wsparcia finansowanego przez PFRON.
- Wartością dodaną partnerstwa jest również transfer wiedzy z uczelni w stronę środowiska osób z niepełnosprawnościami. Zacieśnia to współpracę uczelni z otoczeniem i wzmacnia potencjał do wspólnej środowiskowej realizacji innych działań.
Sprawna realizacja i rozliczanie
Zespół zarządzający projektem podejmuje decyzje w sposób racjonalny, mając przede wszystkim na uwadze cele i założenia projektu, które należy spełnić dla prawidłowej jego realizacji. W celu zapewnienia sprawnej, efektywnej i terminowej realizacji zadań, członkowie zespołu zarządzającego są zawsze w stałym kontakcie, zarówno w formie cyklicznych i doraźnych spotkań, ale również bieżącego kontaktu telefonicznego i mailowego. W toku realizacji projektu uczestniczą specjaliści ds. rozliczeń i finansów, odpowiedzialni za sporządzenie wniosków o płatność, przygotowanie dokumentacji finansowo-księgowych. Struktura zespołu zarządzającego jest izomorficzna, jednoznacznie określająca odpowiedzialność wobec zadań realizowanych w ramach projektu. Sprawdzona i stosowana w realizowanych obecnie projektach naszej organizacji, które przeszły szereg kontroli NCBR oraz NIK.
Koordynatorzy
-
Marcin MarszałekDyrektor Działu Projektów EuropejskichZadzwoń na numer +48 573 983 350Kliknij aby wysłać email na adres m.marszalek@tnm.org.pl
-
Oliwia Ochrombel
Doświadczenie zespołu koordynującego
Marcin Marszałek
Dyrektor finansowy projektów EFS. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ekonomia. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w pracy związanej z przygotowaniem, wdrażaniem i rozliczaniem projektów finansowanych z funduszy europejskich. Kierownik projektów Uczelnia Dostępna realizowanych przez Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia „Twoje Nowe Możliwości” w partnerstwach z uczelniami wyższymi. Ekspert programów realizowanych przez PARP w perspektywie 2021-2027 w dziedzinie Analiza finansowa. Ekspert finansowy programów realizowanych przez NCBR w perspektywie 2014-2020 w ramach PO IR w dziedzinie działalność profesjonalna, naukowa i techniczna oraz w perspektywie 2021-2027 w ramach programu FENG. Zastępca członka w KM program Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska na lata 2021-2027. Uczestnik obywatelskiego monitoringu funduszy europejskich 2021-2027 realizowanego przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych.
Oliwia Ochrombel
Koordynatorka projektów EFS. Wykształcenie wyższe, mgr Zdrowia Publicznego na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Doradca zawodowy. Związana z projektami finansowanymi z funduszy europejskich od 2017 r. jako asystent oraz samodzielny koordynator projektów finansowanych z różnych źródeł takich jak: RPO, POIR, DWUP, NCBR. Posiada doświadczenie w pracy w JST oraz w sektorze prywatnym.
- 15 latOd tylu lat tworzymy świat bardziej dostępnym.
- 97 mln złŁączna wartość projektów, które zrealizowaliśmy.
- 116 osóbTyle osób obecnie zatrudniamy.
- 8119 osóbTylu profesjonalistów przeszkoliliśmy.
Jesteśmy stabilną organizacją, która zarządza kilkunastoma projektami jednocześnie. Zatrudniamy grono najlepszych specjalistów i ekspertów w obszarze dostępności.
Jesteśmy przekonani, że dostępność służy każdemu. Dostępne budynki, aplikacje czy rynek pracy, to miejsca przyjazne osobom z różnymi potrzebami. Wychodząc od idei zrozumienia i wsparcia tworzymy otoczenie bardziej otwarte na różne grupy społeczne.