FERS.03.01-IP.08-0188/24 – Dostępni na plUS.
Informacje o projekcie
Projekt ma na celu kontynuację działań podjętych w ramach projektu MaximUS Dostępności oraz wprowadzenie kolejnych rozwiązań zbliżających uczelnię do całkowitej dostępności. Działania zostały zaplanowane ośmiu kluczowych obszarach. Dzięki projektowi wzrośnie dostępność szkolnictwa wyższego dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Realizacja
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację działań w następujących obszarach.
- Struktura organizacyjna – Wzrost dostępności US w 8 obszarach wsparcia poprzez dywersyfikację działalności Działu Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami oraz powołanie nowych struktur Uczelni odpowiedzialnych za poprawę dostępności. Dział Wsparcia zyskał pełną dostępność podczas realizacji projektu MaximUS Dostępności, kontynuowane będzie dotychczasowe wsparcie. Do realizacji zaplanowano:
- powołanie Rady ds. Dostępności Akademickiej
- utworzenie Punktu Wsparcia Diagnostycznego, gdzie będzie można uzyskać pomoc konsultanta ds. szczególnych potrzeb i psychologa
- rozszerzenie wsparcia na słuchaczy i studentów studiów podyplomowych
- wsparcie jednostki rekrutacji przez Dział Wsparcia
- przegląd oferty dydaktycznej uczelni pod kątem potrzeb OzN oraz przygotowanie informacji dla kandydatów na studia uwzględniających bariery, udogodnienia i możliwości wsparcia w toku studiów
- zaangażowanie Koordynatora ds. wsparcia pracowników, Głównego specjalisty merytorycznego ds. wdrażania i rozwijania dostępności uczelni oraz Specjalisty ds. wsparcia edukacyjnego
- wizyty studyjne na polskich i zagranicznych uczelniach, które podniosą kompetencje pracowników Działu Wsparcia
- Dostępność architektoniczna – Poprawa dostosowania infrastruktury uczelni do potrzeb OzN oraz wzrost bezpieczeństwa osób ze szczególnymi potrzebami w sytuacji zagrożenia. W ramach zadania zostanie wykonana:
- Aktualizacja audytów dostępności przeprowadzonych podczas trwania projektu MaximUS Dostępności;
- Plany likwidacji barier;
- Prace remontowe w budynku rektoratu obejmujące: montaż windy wewnętrznej, zakup i montaż tabliczek z nośnikiem NFC, modernizację toalety do potrzeb OzN
- Wyposażenie 5 budynków uczelni w sprzęt do ewakuacji oraz kabiny akustyczne
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna – Niwelowanie barier informacyjno-komunikacyjnych na US poprzez powierzenie nowych zadań Liderowi ds. prostego języka (nowe stanowisko) oraz realizację działań przez Konsultanta ds. Dostępności Technologii, Specjalisty ds. Wsparcia Informacyjno-Komunikacyjnego i innych specjalistów. Ponadto:
- Wyposażenie Działu Wsparcia w stanowiskowe pętle indukcyjne
- Przygotowanie druków planów ewakuacyjnych w grafice wypukłej
- Konsultant ds. Dostępności Technologii oraz Koordynator ds. Technologii wspierających dokonają: przeglądu i analizy dostępności obecnych na uczelni sprzętów i technologii a także identyfikacji barier. Informacja na ich temat zostanie opublikowana na stronie www i cyklicznie aktualizowana.
- zatrudnienie w Biurze Komunikacji specjalisty ds. Wsparcia Informacyjno-Komunikacyjnego, znającego PJM do przeprowadzenia całościowej analizy potrzeb oraz opracowania planu likwidacji barier komunikacyjno-informacyjnych obejmującego wszystkie jednostki organizacyjne US
- przeprowadzenie szkoleń dla pracowników z języka prostego (tworzenie pism, szablonu prawidłowego pisma w języku prostym). Docelowo szkolenia o konsultacje z języka prostego poprowadzi zatrudniony Redaktor/Lider ds. języka prostego. Do jego zadań będzie należała adaptacja dokumentów uczelni na język prosty.
- zapewnienie napisów do wszystkich filmów zamieszczanych przez uczelnię oraz transkrypcji dla materiałów audio
- Dostępność cyfrowa – Niwelowanie barier cyfrowych na uczelni poprzez projektowanie, wdrażanie i utrzymywanie stron dostępnych dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami. W ramach zadania przewidziano:
- Zaangażowanie zespołu specjalistów ds. dostępności cyfrowej
- Analizę i aktualizację stron www uczelni i jej wydziałów pod kątem dostępności
- przeprowadzenie wewnętrznego szkolenia redaktorów z obsługi stron internetowych i stosowania standardu WCAG w codziennej pracy redakcyjnej
- przegląd pod kątem dostępności stosowanych na uczelni narzędzi do pracy zdalnej oraz systemów pracowniczych
- Technologie – Rozwój wsparcia dla osób ze specjalnymi potrzebami poprzez wyposażenie i udostępnienie nowoczesnej sali szkoleniowo – streamingowej oraz oprogramowania i aplikacji ułatwiających nauczanie.
Dział Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami otrzyma nowoczesną salę szkoleniowo-streamingową. Sala wyposażona w nowoczesną technologię umożliwi uczestnictwo w spotkaniach i szkoleniach online a także prowadzenie wydarzeń online i nagrywanie treści audio i wideo. Jednostka wzbogaci się również o w pełni wyposażoną salę 3D, która będzie wsparciem przede wszystkim dla osób
z niepełnosprawnościami wzroku. Dzięki wyposażeniu sali możliwe będzie m.n. wykonywanie modeli 3D pomocy dydaktycznych, przygotowanie tyflomap czy oznaczeń w Braillu. Kolejnym działaniem w ramach zadania jest zakup aplikacji ułatwiającej nauczanie, która przyspiesza proces nauczania i pomaga użytkownikom utrwalać przyswojone treści dzięki technologiom videodebriefingu
oraz nowoczesnego e-learningu.
- Procedury – Wzrost dostępności dla OzN w zakresie instytucjonalnym poprzez weryfikacje, rozszerzenie i wdrożenie nowych procedur w obszarze dostępności i wyrównywania szans
W ramach zadania przewidziano:
- Analizę poziomu realizacji już wdrożonych przepisów z zakresu dostępności w uczelni;
- Aktualizację i rozszerzenie dotychczasowych przepisów prawa funkcjonujących w uczelni;
- Wypracowanie i wdrożenie nowych zapisów prawa rozszerzonych o zapisy dostępnościowe i antydyskryminacyjne;
- Monitorowanie i korektę wdrożonych procedur.
- Usługi wspierające edukację – Rozszerzenie działalności DWON poprzez Utworzenie Punktu Wsparcia Diagnostycznego dla Osób ze szczególnymi potrzebami. Dzięki temu studenci otrzymają wsparcie w procedurze uzyskania diagnozy psychologicznej
i zaleceń. Kontynuowane będą usługi transportowe oraz wsparcia asystenckiego.
Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności to szkolenia, dzięki którym podniosą się kompetencje kadr Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością. Działania obejmą kadrę wszystkich szczebli oraz wybranych przedstawicieli samorządów i organizacji zrzeszających studentów i doktorantów. Szkolenia odbędą się na poziomie podstawowym (mającym na celu zapoznanie się z potrzebami osób z różnymi niepełnosprawnościami, możliwościami współpracy ora komunikacji) oraz specjalistycznym (dostarczające wiedzy o potrzebach OzN i narzędzi zabezpieczających ich potrzeb np. tworzenie, treści, stron i aplikacji zgodnych z aktualnymi standardami WCAG, obsługa OzN, projektowanie uniwersalne).
Grupy docelowe
Grupą docelową jest uczelnia i jej pracownicy wszystkich szczebli a także wybrani członkowie samorządu studenckiego i doktoranckiego oraz innych organizacji zrzeszających studentów.
Rezultaty projektu
Rezultaty projektu będą utrwalone dzięki opracowanym w czasie trwania projektu i przyjętym do obowiązywania na uczelni standardom, wytycznym i procedurom. Dużą rolę w ich realizowaniu odegra kadra uczelni, która dzięki szkoleniom zyska wiedzę i świadomość na temat dostępności.
Finansowanie
Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 8 247 443,69 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 6 805 790,53 zł
Data Rozpoczęcia Realizacji Projektu: 01.04.2025
Data zakończenia realizacji Projektu: 31.03.2029
Harmonogram wsparcia
Na chwilę obecną nie zaplanowano terminów realizacji form wsparcia uczestników projektu; szczegółowy harmonogram udzielania wsparcia w projekcie zostanie upubliczniony co najmniej na 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem udzielania wsparcia.
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.