Strona korzysta z plików cookies

Brak ograniczenia lub wyłączenia cookies w przeglądarce internetowej oznacza zgodę na takie korzystanie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.

FERS.03.01-IP.08-0164/24 – Równi w edukacji – POczuj dostępność

do lewej logo Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, flaga polski i napis rzeczpospolita polska, flaga unii europejskiej i napis Dofinansowane przez Unię Europejską

Informacje o projekcie

Celem projektu są kompleksowe działania prowadzące do wzrostu szeroko rozumianej dostępności Politechniki Opolskiej dla osób ze szczególnymi potrzebami w każdym aspekcie funkcjonowania uczelni.

Realizacja

  1. Struktura organizacyjna
    Zadanie ma na celu wzmocnić potencjał jednostki ds. dostępności. Odbędzie się to poprzez podniesienie kompetencji jej pracowników: dwóch pracowników odbędzie kurs języka migowego, psycholodzy otrzymają dostęp do platformy ze szkoleniami online prowadzonymi przez uznanych na całym świecie specjalistów w dziedzinie psychologii i psychoterapii. W ramach zadania zaplanowano również zagraniczne
    i krajowe wizyty studyjne, które pozwolą na zapoznanie się z dobrymi praktykami
    i nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie wsparcia, które można wdrożyć na uczelni.

  2. Dostępność architektoniczna

Dzięki temu zadaniu zniwelowane zostaną bariery architektoniczne, zdiagnozowane przez uczelnię. Przyczyni się to do bezpośredniego wzrostu dostępności uczelni. Wykonane zostaną następujące prace: komfortka w budynku WWFiF, poprawa akustyki w Centrum Językowym (CJ), demontaż stopni i wywyższeń (katedr) w salach dydaktycznych, dostosowanie drzwi wejściowych do laboratoriów Uczelni, montaż elektrotrzymaczy, dostosowanie i wyposażenie laboratorium chemicznego) a także winda i toalety w budynku WBiA (obecnie niedostępny), oraz prace remontowo-budowalne w jednostce ds. dostępności. Ponadto personel zajmujący się zarządzaniem budynkami zostanie przeszkolony w zakresie ewakuacji osób
z niepełnosprawnościami.

  1. Dostępność informacyjno-komunikacyjna

Powstanie kompleksowy plan likwidacji barier architektonicznych oraz informacyjno-komunikacyjnych a także raport obrazujący jej obecny stan. Zarezerwowane tu środki finansowe pozwolą zakupić sprzęty i usługi mające zapewnić dostępność w tym obszarze podczas oficjalnych wydarzeń i uroczystości.

  1. Dostępność cyfrowa
    Celem jest stworzenie wewnętrznych systemów informatycznych, które będą dostępne oraz procedur gwarantujących utrzymanie dostępności cyfrowej. Przeszkolonych w zakresie WCAG zostanie 40 pracowników, odpowiedzialnych
    za publikowanie i tworzenie cyfrowych treści. Przeprowadzona zostanie analiza dostępności form w jakich świadczona jest obsługa spraw pracowniczych w ramach wewnętrznych systemów oraz likwidacja barier zdiagnozowanych podczas tej analizy. Nastąpi poprawę dostępności wybranych stron internetowych Uczelni oraz jej jednostek organizacyjnych. Aby zapewnić trwałość podjętych działań dwóch pracowników PO odbędzie specjalistyczne szkolenie testerów stron internetowych, dzięki któremu nabędą kompetencje, by po zakończeniu projektu weryfikować zasoby PO pod kątem dostępności.
  1. Technologie
    Uczelnia zostanie doposażona w sprzęt i technologie wspierające, które będą wypożyczane studentom oraz pracownikom przez jednostkę ds. dostępności.
    Będą to: pętle indukcyjne, powiększalniki oraz słuchawki do tzw. silent disco, które znajdą zastosowanie podczas wydarzeń uczelnianych, konferencji, wydarzeń sportowych, rekrutacji oraz zajęć dydaktycznych. Nowe wyposażenie zyskają również laboratorium symulacji otyłości i zespołu geriatrycznego a także laboratoria na Wydziale Mechanicznym oraz w Centrum Językowym.
  1. Procedury
    Zaplanowano horyzontalny przegląd następujących dokumentów:
  • Statutu;
  • regulaminu studiów;
  • zarządzeń wewnętrznych zasad przyznawania wsparcia wraz z procedurą wnioskowania;
  • regulaminów: szkoły doktorskiej, świadczeń, rekrutacji, zasad udzielania zamówień publicznych, organizacyjnego, pracy, ochrony przeciwpożarowej, ewakuacji OzN;
  • innych dokumentów dotyczących obsługi OzN w Centrum Obsługi Studenta, wydziałowych biurach obsługi studenta, zasad obsługi OzN w portierniach/szatniach;
  • procedur zapewnienia dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej wszystkich realizowanych w Uczelni inwestycji, modernizacji i remontów, uwzględniająca akceptację modernizacji i remontów przez jednostkę ds. dostępności na etapie projektu, udzielenia zamówienia i na etapie odbioru prac od wykonawcy pod kątem uwzględnienia w nich dostępności oraz praw osób z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami.

Wszystkie zostaną zaktualizowane pod względem dostępności oraz praw osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Dzięki temu dostępność wypracowana podczas realizacji projektu zyska trwałość organizacyjną na kolejne lata.

  1. Usługi wspierające edukację

W ramach zadania powstaną:

  • Centrum Adaptacji Materiałów Edukacyjnych dla os. niewidomych i niedowidzących
  • grupy wsparcia dla pracowników
  • Centrum Dostępnej Dydaktyki
  • Laboratorium Symulacji Otyłości i Zespołu Geriatrycznego
  • Centrum Adaptowanej Aktywności Fizycznej
  • Laboratorium Dostępności
  • dostępne stanowisko laboratoryjne w Laboratorium Chemicznym
  • pokoje wytchnienia/wyciszenia dla pracowników oraz dla studentów

Zorganizowane zostaną zagraniczne i krajowe wizyty studyjne dla pracowników uczelni innych niż pracownicy jednostki ds. dostępności, również zaangażowani w realizację działań w niniejszym projekcie.

  1. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności

Przeprowadzone zostaną szkolenia dla kadry uczelni, w trzech blokach tematycznych: szkolenia świadomościowe, szkolenia specjalistyczne, szkolenia dla kadry kierowniczej.
Opracowane będą 3 e-kursy/wideo-kursy dla pracowników uczelni w tematach: ewakuacja OSP, kurs świadomościowy dla pracowników oraz studentów oraz kurs z zakresu komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym z języka prostego.
Zaplanowano również utworzenie oraz przeszkolenie zespołu Liderów Dostępności.

Grupy docelowe

Grupą docelową jest uczelnia i jej pracownicy wszystkich szczebli a także członkowie zinstytucjonalizowanych struktur studenckich i doktoranci. Łącznie wsparciem zostanie objętych 400 osób.

Rezultaty projektu

Do rezultatów zaliczy się podniesienie kompetencji kadry oraz przedstawicieli samorządu studenckiego z zakresu świadomości niepełnosprawności i jej potrzeb. Wśród wybranych członków kadry, którzy wezmą udział w szkoleniach specjalistycznych, nastąpi wzrost wiedzy na temat wybranych zaawansowanych dziedzin wsparcia. Kadra wyższego szczebla otrzyma kompetencje z zakresu tworzenia standardów dostępności oraz zarządzania dostępnością uczelni. To wszystko przyniesie długofalowe korzyści w postaci zwiększenia dostępności edukacji na poziomie wyższym wśród osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.

Finansowanie

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 7 964 626,78 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 6 572 410,02 zł

Data Rozpoczęcia Realizacji Projektu: 01.03.2025

Data zakończenia realizacji Projektu: 28.02.2029

Harmonogram wsparcia

Na chwilę obecną nie zaplanowano terminów realizacji form wsparcia uczestników projektu; szczegółowy harmonogram udzielania wsparcia w projekcie zostanie upubliczniony co najmniej na 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem udzielania wsparcia.

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.