FERS.03.01-IP.08-0037/24 – Łazarski bez barier – twoje nowe możliwości

do lewej logo Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, flaga polski i napis rzeczpospolita polska, flaga unii europejskiej i napis Dofinansowane przez Unię Europejską

Informacje o projekcie

Projekt Łazarski bez barier – twoje nowe możliwości realizowany przez Uczelnię Łazarskiego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu do kształcenia „Twoje Nowe Możliwości” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego.

Głównym celem projektu jest zapewnienie możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego osobom ze szczególnymi potrzebami w tym osobom z niepełnosprawnościami poprzez niwelowanie barier w okresie od 01.10.2024 r. do 30.09.2028 r. w 8 obszarach wsparcia dostępności w Uczelni Łazarskiego. Nadrzędnym, długofalowym celem projektu jest osiągnięcie w przyszłości we wszystkich aspektach funkcjonowania pełnej dostępności Uczelni Łazarskiego.

Główne zadania projektu:

  • 1 – Obszar 1 Struktura organizacyjna: wymiana, rozbudowa wyposażenia siedziby jednostki ds. dostępności, tj. Centrum Wsparcia i Rozwoju Dostępności [dalej CWiRD]; rozbudowa potencjału ludzkiego CWiRD stanowiącego fundament merytoryczny działań UŁa dotyczących dostępności poprzez rozszerzenie zakresu obowiązków i zaangażowania czasowego Koordynatora ds. dostępności oraz zatrudnienie w ramach projektu Specjalisty ds. dostępności i Doradcy dydaktycznego; powołanie Zespołu ds. dostępności, który będzie zapewniał ogólnouczelniane, strategiczne wsparcie prac CWiRD;
  • 2 – Obszar 2 Dostępność architektoniczna: likwidacja ograniczeń w dostępności architektonicznej biura CWiRD; utworzenie nowego specjalistycznego stanowiska w ramach CWiRD, tj. stanowiska Koordynatora ds. dostępności architektonicznej, którego obowiązki będą skoncentrowane na zapewnianiu i rozwijaniu dostępności architektonicznej UŁa, opracowanie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych, likwidacja wybranych barier architektonicznych i stałe monitorowanie dostępności architektonicznej Uczelni Łazarskiego;
  • 3 – Obszar 3 Dostępność informacyjno-komunikacyjna: na działania dla zadania 3 składają się: poprawa dostępności siedziby CWiRD w obszarze informacyjno-komunikacyjnym m.in. poprzez instalację środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, poprawa dostępności informacji przygotowywanych, przekazywanych i publikowanych przez CWiRD; utworzenie nowego specjalistycznego stanowiska w ramach CWiRD, tj. stanowiska Koordynatora ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej, którego obowiązki będą skoncentrowane na zapewnianiu i rozwijaniu dostępności w ramach tego obszaru w Uczelni Łazarskiego;
  • 4 – Obszar 4 Dostępność cyfrowa: na działania dla zadania składają się: utworzenie nowego specjalistycznego stanowiska w ramach CWiRD, tj. stanowiska Koordynatora ds. dostępności cyfrowej, którego obowiązki będą skoncentrowane na zapewnianiu i rozwijaniu dostępności w obszarze cyfrowym Uczelni, prace w zakresie witryn UŁa m.in.: przebudowa organizacyjna BIP UŁa, w tym zapewnienie zgodności z obowiązującym w czasie realizacji projektu standardem WCAG, utworzenie nowej dedykowanej podstrony CWiRD, przygotowanie dostępnych stron dla czasopism wydawanych przez Wydawnictwo Uczelni;
  • 5 – Obszar 5 Technologie wspierające: na działania dla zadania 5 składają się: opracowanie planu zwiększającego dostępność wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych oraz systemowe wdrażanie tych działań, zakup oprogramowania, narzędzi IT, sprzętu i wyposażenia zwiększających poziom dostępności technologicznej UŁa w procesach kształcenia, w tym kształcenia na odległość, procesach administracyjnych, w tym związanych z kształceniem, pracą, prowadzeniem badań i funkcjonowaniem społeczności akademickiej;
  • 6 – Obszar 6 Procedury: na działania dla zadania 6 składają się: horyzontalny przegląd procedur mających wpływ na dostępność, obejmujący przegląd dokumentów i analizę ich spójności pod względem praw OzN, opracowanie nowych/rozszerzenie istniejących procedur w wyniku przeglądu pod kątem 8 obszarów dostępności. Realizacja prowadzona w oparciu o cztery iteracje: przegląd horyzontalny, opracowanie i konsultacja założeń procedur, opracowanie i wdrożenie procedur, ewaluacja i ewentualna korekta wdrożonych procedur;
  • 7 – Obszar 7 Usługi wspierające edukację: na działania dla zadania składają się: rozszerzenie oferty wsparcia edukacyjnego poprzez zaplanowanie i wdrożenie systemowego wsparcia obejmującego OSP, w tym OzN, bez względu na rodzaj i nasilenie szczególnych potrzeb (niepełnosprawności), zapewniającego dostępność do procesu przyjmowania na studia i kształcenia, zgodnego z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego, przyjętego uchwałą KRASP; wprowadzenie dodatkowych ułatwień, pomocy dla OzN w organizacji studiów, włączenie do oferty CWiRD usług wparcia Doradcy zawodowego i Asystenta dydaktycznego oraz Asystenta OzN, wsparcie psychologiczne, logopedyczne, adaptacja podstawowych materiałów do formatów umożliwiających odczytanie i korzystanie przez osoby niewidome i niedowidzące oraz przygotowanie do samodzielnej adaptacji kard UŁa;
  • 8 – Obszar 8 Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności: na działania dla zadania 8 składają się: diagnoza potrzeb szkoleniowych, dopasowanie szkoleń i wideo-kursów, opracowanie i wdrożenie długoterminowego planu/programu szkolenia pracowników UŁa w zakresie świadomości niepełnosprawności i zapewnienia dostępności, realizacja szkoleń których celem jest wzrost wiedzy kadry z zakresu funkcjonowania OzN.

W efekcie zaplanowanych działań zrealizowany zostanie główny rezultat projektu, tj. wzrost szeroko rozumianej dostępności Uczelni Łazarskiego dla studentów/ek, pracowników/czek oraz osób korzystających z oferty Uczelni posiadających szczególne potrzeby w tym osób z niepełnosprawnościami w ramach 8 obszarów wsparcia dostępności ścieżki ROZWÓJ.

Grupy docelowe

Główną grupą docelową projektu jest Uczelnia jako podmiot szkolnictwa wyższego, bezpośrednio korzystający ze wsparcia EFS Plus, dodatkową grupę docelową w ramach obszaru 8 „Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności” stanowią pracownicy UŁa wchodzący w skład kadry zarządzającej, dydaktycznej i administracyjnej Uczelni.

Rezultaty projektu

W efekcie zaplanowanych działań zrealizowany zostanie główny rezultat projektu, tj. wzrost szeroko rozumianej dostępności Uczelni Łazarskiego dla studentów/ek, pracowników/czek oraz osób korzystających z oferty Uczelni posiadających szczególne potrzeby w tym osób z niepełnosprawnościami w ramach 8 obszarów wsparcia dostępności ścieżki ROZWÓJ.

Główne produkty Projektu:

  1. Rozwój struktury organizacyjnej w obszarze dostępności poprzez rozwój Centrum Wsparcia i Rozwoju Dostępności w Uczelni Łazarskiego w zakresie potencjału ludzkiego jednostki ds. dostępności, rozbudowę i doposażenie biura CWiRD oraz rozwój wsparcia oferowanego dla OSP w tym OzN przez jednostkę ds. dostępności;
  2. Likwidacja ograniczeń w dostępności architektonicznej Uczelni dla Osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób w niepełnosprawnościami poprzez m.in.: wymianę dźwigów windowych, montaż oznakowania ostrzegawczego i informacyjnego, w tym oznaczeń w alfabecie Braille’a, modernizację, adaptację i doposażenie toalet dla osób z niepełnosprawnościami;
  3. Niwelacja barier w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez m.in.: zakup sprzętu oraz oprogramowania, które pozwolą na bardziej profesjonalne tworzenie i dostosowywanie dostępnych treści, doposażenie siedziby CWiRD w technologie wspomagające osoby ze szczególnymi potrzebami, zakup i montaż systemu nawigacyjno-informacyjnego, oznakowanie budynku UŁa dla OzN, zapewnienie możliwości komunikacji dostosowanej do szczególnych potrzeb OSP w tym OzN;
  4. Zapewnienie dostępności cyfrowej na Uczelni Łazarskiego w rozumieniu Ustawy o zapewnieniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz Ustawy o dostępności cyfrowej poprzez m.in.: zakup oprogramowania, które pozwoli na weryfikację i wdrażanie dostępności cyfrowej zgodnie z obowiązującym standardem WCAG, dostosowanie stron www i systemów informacyjnych do standardów ––dostępności, zapewnienie dostępności narzędzi i oprogramowania wykorzystywanego w edukacji zdalnej, podnoszenia kompetencji pracowników w zakresie dostępności cyfrowej;
  5. Wzrost dostępności technologicznej Uczelni dla OSP w tym OzN poprzez organizację zaplecza technologicznego zwiększającego dostępność procesów kształcenia, pracy i prowadzenia badań in.: wdrożenie systemu transkrypcji mowy na tekst, dostosowanie obecnego kontentu wideo do dostępności tj. transkrypcja materiałów edukacyjnych, zakup sprzętu i wyposażenia zwiększających poziom dostępności technologicznej UŁa w procesach kształcenia, w tym kształcenia na odległość, konfiguracja i wdrożenie Dostępnego Cyfrowo Centralnego Banku Danych UŁa opartego na DSpace; zakup kamer i obiektywów do nagrywania tłumacza języka migowego na żywo;
  6. Aktualizacja, rozszerzenie istniejących, opracowanie nowych procedur uwzględniających wymagania dostępnościowe we wszystkich obszarach funkcjonowania Uczelni m.in. statutu, regulaminu studiów, regulaminu świadczeń, regulaminu rekrutacji, strategii uczelni, regulaminu organizacyjnego i pracy, innych dokumentów dotyczących obsługi OzN w dziekanatach / jednostkach UŁa;
  7. Rozszerzenie oferty wsparcia edukacyjnego, zapewniającego dostępność do procesu przyjmowania na studia i kształcenia, zgodnego z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego, przyjętego uchwałą KRASP obejmującego wszystkie osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnością, bez względu na rodzaj i nasilenie szczególnych potrzeb (niepełnosprawności). Opracowanie katalogu zawierającego opisy poszczególnych usług i działań jakie będą dostępne w Uczelni dla Osób ze szczególnymi potrzebami, w tym Osób z niepełnosprawnościami;

Opracowanie i wdrożenie długoterminowego planu/programu szkolenia pracowników Uczelni w zakresie świadomości niepełnosprawności i zapewnienia dostępności. Wdrożenie szkoleń świadomościowych skierowanych do wszystkich pracowników, szkolenia specjalistyczne, szkolenia dla kadry zarządzającej.

Finansowanie

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 6 180 300,43 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 5 099 983,91 zł

Data rozpoczęcia realizacji Projektu: 01.10.2024

Data zakończenia realizacji Projektu: 30.09.2028

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Strona korzysta z plików cookies

Brak ograniczenia lub wyłączenia cookies w przeglądarce internetowej oznacza zgodę na takie korzystanie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.