FERS.03.01-IP.08-0025/24 – Morze Dostępności – Politechnika bez barier
Informacje o projekcie
Projekt Morze Dostępności – Politechnika bez barier realizowany przez Politechnikę Morską w Szczecinie w partnerstwie ze Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu do kształcenia „Twoje Nowe Możliwości” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego.
Cel projektu
Celem projektu jest podniesienie dostępności Politechniki Morskiej, co spowoduje wzrost dostępności edukacji na poziomie wyższym dla osób z niepełnosprawnościami.
Realizacja
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację zadań wyznaczonych na podstawie analizy barier wykrytych na uczelni podczas diagnozy w karcie samooceny. Zadania będą dotyczyły następujących zagadnień:
- Rozbudowa struktury wsparcia Politechniki Morskiej w Szczecinie.
W tym zadaniu rozszerzone zostaną kompetencje i usługi realizowane przez istniejące już Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami. Powstaną nowe stanowiska pracy, które zwiększą dostępność uczelni, zatrudnieni zostaną koordynatorzy ds. dostępności m.in.: architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej, ds. organizacyjnych i prawnych. Koordynatorzy wejdą w skład planowanej Rady Dostępności, która będzie wyznaczała strategiczne cele z zakresu dostępności, kierunki działań oraz inicjowała postępowania na rzecz jej zwiększenia. Ponadto zadanie obejmuje:
– stworzenie i wdrożenie procedur m.in.: procedury wsparcia edukacyjnego, ewakuacji osób z niepełnosprawnościami, adaptacji materiałów, dydaktycznych, akceptacji inwestycji, modernizacji i remontów realizowanych na Uczelni;
– stworzenie/przyjęcie standardów dostępności, w tym informacyjnej, cyfrowej, komunikacyjnej itd.;
– stworzenie baz dostępnych materiałów dydaktycznych dla osób niewidomych i niedowidzących;
– przeszkolenie i mentoring dla kadry PM z umiejętności adaptacji mat dydaktycznych dla osób niewidomych i niedowidzących.
- Wzrost dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej na Politechnice Morskiej w Szczecinie
W ramach zadania wszystkie budynki uczelni, w których prowadzona jest działalność edukacyjna oraz obsługa studentów zostaną przeanalizowane pod kątem dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Pod kątem dostępności cyfrowej zbadane zostaną strony WWW i systemy informatyczne, w szczególności:
a) strona główna;
b) strony jednostki ds. dostępności
c) strony jednostki ds. rekrutacji na studia
d) BIP
e) serwisy biblioteczne
f) strony dotyczące świadczeń materialnych dla studentów
g) narzędzia wykorzystywanych w edukacji zdalnej.
Na podstawie przeprowadzonych analiz powstaną plany likwidacji zlokalizowanych barier.
- Zwiększenie dostępności Politechniki Morskiej w Szczecinie, dzięki realizacji inwestycji likwidujących bariery w dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością.
Zadanie obejmie:
– zaprojektowanie i budowę windy zewnętrznej w gmachu nr 1 Budynku Głównego Politechniki Morskiej w Szczecinie;
– przeprowadzenie modernizacji istniejących toalet dla OzN w budynku głównym.
- Zwiększenie dostępności informacyjno-komunikacyjnej Politechniki Morskiej
w Szczecinie.
Zadanie polega na stworzeniu projektu nowej, dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami, identyfikacji wizualnej uczelni, w skład której wejdą mapy/plany tyflograficzne z rozkładem pomieszczeń (ostateczny zakres zostanie ustalony z uczelnią), co umożliwi efektywne poruszanie się po uczelni osób ze szczególnymi potrzebami. Zaplanowano kupno 7 map/planów tyflograficznych oraz przenośnej pętli induktofonicznej zaopatrzonej w źródło dźwięku, która będzie wykorzystywana w większych pomieszczeniach w trakcie wydarzeń skupiających większą liczbę osób.
- Zwiększenie dostępności cyfrowej na Politechnice Morskiej w Szczecinie
Zadanie zakłada zwiększenie dostępności wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych ukierunkowanych na zapewnienie dostępności PM, jak i pod względem zmian w całej strukturze organizacyjnej uczelni.
Ponadto zaplanowano powołanie koordynatora ds. dostępności cyfrowej, którego głównym zadaniem będzie monitorowanie potrzeb OzN oraz podejmowanie wszelakich działań prowadzących do wprowadzenia na uczelni szeroko rozumianej dostępności cyfrowej.
Nastąpi również wdrożenie aplikacji mobilnej pozwalającej na komunikację między studentami, a dydaktykami, sprawną komunikację i powiadomienia. Aplikacja będzie wspierała możliwość ewentualnego informowania o zagrożeniach w sposób cyfrowy.
- Poszerzenie zaplecza technologicznego na Politechnice Morskiej w Szczecinie
Zadanie umożliwi doposażenie uczelni w sprzęt, który pozwoli osobom z niepełnosprawnościami na efektywniejszą naukę oraz poprawi warunki ich funkcjonowania w murach uczelni. W tym celu zostaną zakupione:
– 20 materacy ewakuacyjnych umożliwiających szybkie zniesienie osoby o ograniczonej mobilności ze schodów;
– powiększalnik stacjonarny;
– dźwig basenowy;
– urządzenie wielofunkcyjne z możliwością m.in.; skanowania do e-mail, chmury lub pendrive;
– tablica interaktywna wraz z niezbędnym wyposażeniem, która będzie wykorzystywana m.in.; podczas prowadzenia warsztatów ze studentami;
– projektor multimedialny;
– laptop do wypożyczania studentom;
– książkomat zewnętrzny umożliwiający czytelnikom wypożyczenie/oddanie wcześniej zamówionych książek w czasie, w którym biblioteka jest nieczynna;
– pracownicy uczelni ze szczególnymi potrzebami otrzymają wsparcie w postaci zakupu ergonomicznych foteli, ruchomych podpórek biurkowych pod rękę oraz myszy ergonomicznych dla osób narażonych na długą pracę przy komputerze.
Ponadto zaaranżowane zostaną miejsca do pracy i nauki, które w pełni będą odpowiadać potrzebom osób z niepełnosprawnościami:
– powstaną dostępne stanowiska komputerowe – wyposażone w klawiatury contrast, oraz biurka z regulowaną wysokością
– biblioteka zostanie wyposażona w kabiny akustyczne dzięki czemu powstaną miejsca wyciszenia;
– jeden z boksów w akademiku uczelni będzie wyposażony oprócz dostosowanego fotela i biurka w ergonomiczne łóżko dostosowane do potrzeb OzN. Łóżko przyczyni się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa studentów z różnymi potrzebami.
- Wdrażanie procedur zapewniających dostępność uczelni na Politechnice Morskiej w Szczecinie
W ramach zadania przeprowadzony zostanie horyzontalny przegląd obowiązujących w uczelni dokumentów, w tym statutu, regulamin studiów, zarządzeń wewnętrznych wraz z analizą ich spójności pod względem praw osób z niepełnosprawnością oraz przygotowanie i wdrożenie aktualizacji dokumentów.
– Opracowanie/zaktualizowanie/rozszerzenie zestawów procedur w zakresie dostępności dla OzN z uwzględnieniem wszystkich 8 obszarów.
– Opracowanie podręczników dobrych praktyk dla kadry uczelni w zakresie wdrażanych procedur.
- Podniesienie kompetencji pracowników Politechniki Morskiej w Szczecinie w zakresie pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym OzN
– szkolenia w trzech blokach: świadomościowe, specjalistyczne i dla kadry zarządzającej
– Przeprowadzona zostanie diagnoza potrzeb szkoleniowych pracowników, dzięki czemu będzie można im zaproponować atrakcyjne dla nich i dopasowanie szkolenia i widekursy. Diagnoza posłuży również do opracowania długoterminowego programu podnoszenia kompetencji kadry w zakresie niepełnosprawności i zapewnienia dostępności.
Grupa docelowa
Grupą docelową projektu jako podmiot jest Uczelnia – Politechnika Morska w Szczecinie, a wsparcie bezpośrednie będzie ponadto udzielone 692 osobom uczestniczącym w szkoleniach będących pracownikami kadry dydaktycznej, administracyjnej oraz kierowniczej. Odbiorcami pośrednimi będą studenci, kandydaci na studentów i wszystkie inne osoby korzystające z oferty uczelni.
Rezultaty projektu
Efektem zaplanowanych działań będzie znaczący wzrost dostępności w każdej dziedzinie działalności uczelni, w ofercie edukacyjnej, w administracji, komfortu przebywania w budynkach uczelni, korzystania ze stron internetowych, ale przede wszystkim w sferze relacji komunikacji, na którą pozytywnie wpłyną szkolenia świadomościowe. Uczelnia dzięki wdrożonym zmianom stanie się atrakcyjna dla pracowników oraz studentów obecnych oraz przyszłych. Działania rozpoczęte w projekcie zostaną utrzymane i staną się bazą pod kolejne kroki zwiększające dostępność uczelni.
Finansowanie
Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 6 179 307,20 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 5 099 164,30 zł
Data rozpoczęcia realizacji Projektu: 01.09.2024
Data zakończenia realizacji Projektu: 31.08.2028
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.