FERS.03.01-IP.08-0013/24 – Z FERSem w stronę Dostępności

do lewej logo Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, flaga polski i napis rzeczpospolita polska, flaga unii europejskiej i napis Dofinansowane przez Unię Europejską

Informacje o projekcie

Projekt Z FERSem w stronę Dostępności realizowany przez Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Głogowie w partnerstwie ze Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu do kształcenia „Twoje Nowe Możliwości” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego.

Celem projektu jest poprawa dostępności Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Głogowie, która spowoduje wzrost dostępu osób z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami do szkolnictwa wyższego.

Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację zadań w wybranych obszarach dotyczących uczelni, co spowoduje zniesienie zdiagnozowanych na uczelni barier. Zadania zostały sformułowane zgodnie z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego określonego w Uchwale Prezydium KRASP z 02.06.2016 r. ws. wyrównywania szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnością w dostępie do kształcenia w szkołach wyższych. Wszystkie działania będą zgodne z celami i zapisami Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Zadania będą realizowane w modelu prawno-człowieczym, gwarantującym równość praw osób z niepełnosprawnością i przewidują:

  1. Wzrost efektywności wsparcia udzielanego osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami poprzez utworzenie jednostki ds. Dostępności.
    Zadanie obejmie następujące działania:
    – utworzenie siedziby Biura jednostki ds. Dostępności w pełni dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;

– utworzenie strefy wyciszenia i relaksu dla studentów;

– adaptację materiałów dydaktycznych dla osób niewidomych i niedowidzących;

– przeszkolenie i mentoring dla kadry z umiejętności adaptacji materiałów dydaktycznych;

– powołanie Rady ds. Dostępności
w efekcie kadra oraz studenci z niepełnosprawnościami zyskają wsparcie w codziennym funkcjonowaniu na uczelni. Biuro ds. Dostępności będzie na bieżąco rozwiązywało problemy na jakie natrafią osoby z niepełnosprawnością na uczelni. Nowa jednostka skoordynuje wszystkie działania uczelni na rzecz osób z niepełnosprawnością, dzięki czemu będą one efektywniejsze. Poszerzone zostanie wsparcie edukacyjne m.in. poprzez adaptację materiałów dydaktycznych dla osób z niepełnosprawnościami wzroku, wypracowane zostaną standardy dostępności miejsc pracy i badań naukowych oraz będą promowane idee odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju. Z kolei Rada ds. Dostępności będzie wyznaczała strategiczne cele z zakresu dostępności, kierunki działań z zakresu dostępności oraz inicjowała działania na rzecz zwiększenia dostępności.

  1. Wzrost dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej na uczelni
    Wszystkie budynki uczelni (wraz z dojściami), w których prowadzona jest działalność dydaktyczna oraz obsługa studentów zostaną sprawdzone pod kątem dostępności architektonicznej. Sprawdzone zostaną również wszystkie str. WWW i systemy pod kątem dostępności cyfrowej. Przygotowana zostanie informacja o dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej zgodnie z wymogami. Na podstawie analizy znalezionych barier powstanie plan ich niwelacji. W całym procesie przewiduje się ścisłą współpracę specjalisty ds. dostępności architektonicznej wraz z jednostką ds. dostępności. W rezultacie przestrzeń i infrastruktura uczelni dostosowana zostanie do potrzeb osób z niepełnosprawnością i w kolejnych latach umożliwi im studiowanie oraz pracę bez barier architektonicznych.
  2. Likwidację barier architektonicznych na uczelni
    To zadanie przewiduje:
    – modernizację toalet i łazienek w budynkach A i B;
    – poprawę dostępności ciągów komunikacyjnych przez poszerzenie drzwi i likwidację progów;
    – montaż automatyki otwierania/zamykania do wejścia głównego do budynku A.
  3. Poprawę dostępności informacyjno-komunikacyjnej na uczelni.
    Zrealizowane zostaną następujące działania:
    – stworzenie szablonów umożliwiających tworzenie i aktualizowanie tablic informacyjnych i tabliczek drzwiowych oraz drogowskazów;

– zaprojektowanie 3 tablic informacyjnych do produkcji i montażu;

– zaprojektowanie 400 tabliczek informacyjnych lub drogowskazów do montażu;
– zakup stacjonarnych pętli induktofonicznych – wraz z montażem oraz ich kalibracją;

– 4 przenośnych pętli induktofonicznych – 2 pętle ze źródłem dźwięku oraz 2 pętle recepcyjne;
– wdrożenie w siedzibie Biura jednostki ds. dostępności tłumaczenia na język migowy on-line.

  1. Poprawę dostępności cyfrowej na uczelni
    Zadanie przewiduje:
    – powołanie koordynatora ds. dostępności cyfrowej;
    – stworzenie standardów dostępności uczelnianych serwisów www i aplikacji zgodnie z obowiązującym w czasie realizacji projektu standardem WCAG;
    – dostosowanie stron www i systemów informatycznych: serwisów bibliotecznych, strony dot. świadczeń materialnych [R4.2];

– zapewnienie dostępności narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej [R4.3];

– opracowanie wytycznych w zakresie poprawy dostępności stron www;

– stworzenie strony internetowej dla Biura jednostki ds. dostępności zgodnie z aktualnym standardem WCAG 2.1.

  1. Poszerzenie zaplecza technologicznego na uczelni
    Dzięki wykorzystaniu technologii wspierających, sprzętów zaprojektowanych dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami uczelnia stanie się bardziej przyjazna dla tej grupy. Zostanie to osiągnięte poprzez:
    – wyposażenie uczelni w sprzęt wspomagający ewakuację;
    – poprawę wyposażenia uczelni zwiększająca dostępność zarówno dla studentów, słuchaczy studiów podyplomowych, pracowników, kandydatów na studia oraz gości uczelni ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnością:

– wyposażenie dziekanatu w meble dostosowane do osób z niepełnosprawnością (odpowiednie biurka z regulacją wysokości, obniżone blaty)

– doposażenie biblioteki w dodatkowy sprzęt dla osób z niepełnosprawnością (komputer, stacjonarny powiększalnik, ruchomy powiększalnik).

– poprawę dostępności wewnętrznych systemów informatycznych uczelni poprzez wdrożenie Intranetu/Portalu komunikacyjnego, który pozwoli zapewnić w pełni dostępną i zgodną z WCAG komunikację pionową i poziomą między pracownikami i studentami.

  1. Wdrożenie procedur zapewniających dostępność na uczelni
    Rezultatem zadania ma być formalne umocowanie rozwiązań dostępnościowych wprowadzonych na uczelni oraz zapewnienie ich trwałości po zakończeniu projektu. Zadanie obejmuje horyzontalny przegląd, aktualizację oraz rozszerzenie procedur, a także opracowanie podręczników dobrych praktyk zapewniających dostępność dla osób z niepełnosprawnością i specjalnymi potrzebami.

Podniesienie kompetencji pracowników w zakresie pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami i niepełnosprawnością
Kadra uczelni podniesie kompetencje za pomocą szkoleń, które odbędą się w trzech blokach. W szkoleniach świadomościowych weźmie udział cały zespół jednostki ds. dostępności oraz wybrane osób pozostałej kadry. Szkolenia specjalistyczne z zakresu wsparcia osób z konkretną niepełnosprawnością czy szczególną potrzebą, będą skierowane do wybranych osób z kadry, które zgłaszają potrzebę pogłębienia wiedzy. Warsztaty dla kadry zarządzającej pomogą wypracować umiejętności zarządzania dostępnością uczelni i tworzenia standardów dostępności.
Zostanie przygotowanych również 6 wideokursów, każdy będzie dotyczył wsparcia i funkcjonowania osób z konkretną niepełnosprawnością: wzroku, słuchu, ruchu, spektrum autyzmu, kryzys zdrowia psychicznego oraz niepełnosprawności niewidocznych.
Przeprowadzona zostanie diagnoza potrzeb szkoleniowych, która pozwoli na dopasowanie szkoleń i wideokursów oraz opracowanie długoterminowego programu podnoszenia kompetencji kadry w zakresie niepełnosprawności. Pracownicy jednostki ds. dostępności będą mogli wykorzystać BON na działania podnoszące kompetencje z zakresu dostępności i wsparcia.

Grupy docelowe

Grupą docelową projektu jako podmiot jest Uczelnia – Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Głogowie, a wsparcie bezpośrednie będzie ponadto udzielone 100 osobom uczestniczącym w szkoleniach – pracownicy uczelni.

Rezultaty projektu

Efektem zaplanowanych działań będzie wdrożenie na Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Głogowie rozwiązań w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności w obszarze dostępności 100 pracowników Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Głogowie.

Finansowanie

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 6 185 044,23 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 5 103 898,50 zł

Data rozpoczęcia realizacji Projektu: 01.04.2024

Data zakończenia realizacji Projektu: 31.12.2027

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Strona korzysta z plików cookies

Brak ograniczenia lub wyłączenia cookies w przeglądarce internetowej oznacza zgodę na takie korzystanie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.