FERS.03.01-IP.08-0004/24 – Świadomość – otwartość – integracja

do lewej logo Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, flaga polski i napis rzeczpospolita polska, flaga unii europejskiej i napis Dofinansowane przez Unię Europejską

Informacje o projekcie

Projekt Świadomość – otwartość – integracja realizowany przez Wojskową Akademię Techniczną im. Jarosława Dąbrowskiego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu do kształcenia „Twoje Nowe Możliwości” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego.

Celem projektu jest umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami dostępu do szkolnictwa wyższego poprzez wprowadzenie na Wojskowej Akademii Technicznej trwałych rozwiązań systemowych, które skutecznie zlikwidują obecnie istniejące bariery. Projekt otworzy uczelnię na potrzeby osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami i pozwoli, aby jej oferta była dostępna dla każdego.

Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację zadań sformułowanych zgodnie z 7 zasadami wsparcia edukacyjnego określonego w Uchwale Prezydium KRASP z 02.06.2016 r. ws. wyrównywania szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnością w dostępie do kształcenia w szkołach wyższych. Wszystkie działania będą zgodne z celami i zapisami Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Zadania będą realizowane w modelu prawno-człowieczym, gwarantującym równość praw osób z niepełnosprawnością i obejmą obszary:

  1. Struktura organizacyjna

W ramach zadania podjęte zostaną następujące działania:

– powołanie jednostki organizacyjnej ds. dostępności (Biuro ds. Dostępności) oraz Rady Dostępności;

– stworzenie baz dostępnych materiałów, opracowanie i wdrożenie standardów dostępności (w tym informacji, cyfrowej, komunikacyjnej itd.);

– w ramach zapewnienia dostępności procesu edukacyjnego oraz realizacji badań naukowych zatrudniony zostanie doradca dydaktyczny.
– projekt wspiera politykę równości szans i płci, niedyskryminacji, dostępności dla osób z niepełnosprawnością. W związku z tym uwzględnione będą potrzeby pracowników umożliwiające godzenie życia zawodowego i rodzinnego (dostosowanie czasu pracy do potrzeb).

– projekt kieruje się również zasadą zrównoważonego rozwoju kształtując świadomość społ. w zakresie odpowiedzialności za środowisko m.in. poprzez ograniczenie papierowej dokumentacji;
– pracownicy uczelni zdobędą wiedzę na temat potrzeb osób z niepełnosprawnością i różnymi potrzebami, w tym osób neuroróżnorodnych. Biorąc pod uwagę Ustawę o Obronie Ojczyzny przewiduje się możliwość podjęcia służby wojskowej przez osoby z niepełnosprawnością.

  1. Dostępność architektoniczna
    Rezultatem zadania będzie osiągnięcie pełnej dostępności architektonicznej budynku, w którym zlokalizowane będzie Biuro ds. Dostępności oraz wdrożenie procedur systemowego zarządzania i zapewnienia dostępności architektonicznej uczelni. Powołany zostanie koordynator dostępności architektonicznej. Przeprowadzona zostanie analiza poziomu dostępności architektonicznej budynków WAT, w których prowadzona jest działalność dydaktyczna lub obsługa studentów, wraz z dojściami do nich. Na tej podstawie zostanie opracowany plan likwidacji barier. Istotną kwestią w tym zadaniu będzie opracowanie i wdrożenie procedur: wytycznych i standardów dostępności architektonicznej; procedur ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami; procedur zapewniających udział i konieczność uzyskania akceptacji koordynatora ds. dostępności architektonicznej na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego oraz procedur związanych z aktualizacją danych o dostępności architektonicznej budynków.
  2. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
    Uczelnia będzie dążyć do pełnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich jednostek organizacyjnych poprzez zapewnienie wewnętrznych regulacji, zgodnie z którymi komunikacja i informowanie będzie przebiegać w formie dostępnej z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego. Przeprowadzona zostanie analiza dostępności wybranych stron www, systemów uczelni i narzędzi do edukacji zdalnej. Zlokalizowane podczas analizy bariery zostaną zniwelowane.
  1. Dostępność cyfrowa
    Zadanie umożliwi stworzenie dostępnych wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych ukierunkowanych na zapewnienie dostępności cyfrowej WAT. W jego ramach powołany zostanie koordynator dostępności cyfrowej, stworzone zostaną standardy dostępności uczelnianych serwisów www i aplikacji zgodnie z obowiązującym standardem WCAG, nastąpi dostosowanie stron www i systemów informatycznych (serwisów bibliotecznych, stron dot. świadczeń materialnych), zapewnienie dostępności narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej oraz pracowanie wytycznych w zakresie poprawy dostępności stron www.
  2. Technologie wspierające
    Zadanie przewiduje rozwinięcie zaplecza technologicznego zapewniającego minimalny poziom dostępności usług oferowanych w ramach katalogu wsparcia edukacyjnego, a także aplikacji lub oprogramowania wykorzystywanego przez administrację, studentów oraz kadrę dydaktyczną, istotnym elementem będzie wykorzystanie innowacji technologicznych, zwiększających poziom dostępności uczelni. Nastąpi również opracowanie planu rozwoju technologicznego zapewniającego zwiększenie dostępności wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych, zapewnienie dostępności sprzętu, wykorzystywanego w procesie edukacyjnym oraz administracyjnym zakupionego w okresie realizacji projektu oraz konsultacje specjalistyczne w zakresie wdrażania w uczelni technologii wspierających.
  3. Procedury
    To zadanie zagwarantuje odpowiednie funkcjonowanie i trwałość działań podjętych w innych zadaniach oraz umożliwią uczelni otwarcie się na potrzeby osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Przeprowadzony zostanie horyzontalny przegląd, aktualizacja oraz rozszerzenie już istniejących procedur oraz zostaną opracowane podręczniki dobrych praktyk zapewniające dostępność.
  4. Usługi wspierające edukację

Zadanie będzie polegało na adaptacji materiałów dydaktycznych dla studentów, którzy tego potrzebują ze względu na niepełnosprawności wzroku. Materiały będą adaptowane na preferowaną przez daną osobę formę np. Braille’a lub formę elektroniczną.

Grupy docelowe

Wytypowano trzy grupy docelowe działań projektowych:
Wojskowa Akademia Techniczna, prowadząca szkołę doktorską jako podmiot bezpośrednio korzystający ze wsparcia EFS+.
Pracownicy wszystkich szczebli (kadra kierownicza, dydaktyczna, administracyjna, pracownicy jednostek ds. dostępności).
Przedstawicielki oraz przedstawiciele zinstytucjonalizowanych struktur studenckich.

Rezultaty projektu

W wyniku realizacji projektu zwiększy się szeroko rozumiana dostępność uczelni dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia, studiujących, pracujących lub korzystających z oferty uczelni. Działania projektowe będą trwale kontynuowane po zakończeniu projektu, a ich wpływ na uczelnię oraz uczestników będzie się odbywał poprzez przekazywanie wiedzy i umiejętności podczas szkoleń podnoszących świadom. w zakresie niepełnosprawności, rozwój i aktywność zawodową
a także promowanie sukcesów realizacji projektu.

Finansowanie

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 5 994 440,85 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 4 946 612,59 zł

Data rozpoczęcia realizacji Projektu: 01.10.2024

Data zakończenia realizacji Projektu: 30.09.2028

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) lub Instytucji Pośredniczącej (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Strona korzysta z plików cookies

Brak ograniczenia lub wyłączenia cookies w przeglądarce internetowej oznacza zgodę na takie korzystanie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.